Schowek:
produktów: 0
»
 
 
Znajdź produkt
 
 
Koszyk
W tej chwili koszyk jest pusty.
 
 
Informacje

Katalog Revell 2021 za darmo!!!

27.01.2021
Do każdego zamówienia o wartości powyżej 200 zł. dodajemy katalog Revell 2021 za darmo. ...

Nie pozwól spóźnić się Mikołajowi! Super promocja, obniżki cen!

11.12.2020
Gwarancja dostawy przed świętami. Super promocja, obniżki cen! Sprawdź! Grudzień to cza...
 
 

Blog

 

Samolot wielozadaniowy EUROFIGHTER TYPHOON

27-05-2014

Revell nr 04568 skala 1:48

 

   Model samolotu wielozadaniowego Eurofighter Typhoon firmy Revell wykonany w skali 1:48 stanowi nie lada gratkę dla miłośników współczesnego lotnictwa wojskowego. W pudełku znajdujemy model z bardzo dobrze odwzorowaną powierzchnią poszycia płatowca, wklęsłymi liniami podziału blach oraz delikatnie odwzorowanymi wkrętami na wybranych panelach. Kalkomania dołączona do modelu pozwala na wykonanie Typhoon-a w malowaniach różnych użytkowników (min niemieckim, hiszpańskim, włoskim, austryjackim czy brytyjskim). To co jest największym plusem to bardzo bogaty zestaw uzbrojenia, który pozwala on na wykonanie modelu w wariancie myśliwskim, myśliwsko-bombowym lub bombowym. Prace nad modelem, tradycyjnie rozpoczynamy od wykonania kabiny pilota. O stopniu dokładności oraz odwzorowaniu detali modelu najlepiej świadczy przykład fotela katapultowego, który składa się z sześciu części. Pomalowany kokpit wpasowujemy w kadłub, łącząc jego dwie połówki. Kolejnymi elementami, które należy skleić i wmontować do wnętrza kadłuba są wnęki podwozia i wloty powietrza do silników. O ile wspomniane wnęki podwozia nie stanowią żadnego problemu, łatwo się składają dopasowują do kadłuba, to już wloty powietrza niestety stwarzają więcej kłopotów. Element ten jest tak naprawdę „piętą achillesową” naszego modelu. Problem polega na tym, że wlot po sklejeniu i zabudowaniu do połówek kadłuba wymaga szpachlowania i szlifowania dla  osiągnięcia gładkiej i jednolitej powierzchni ścianek wlotów. Czynność związana ze szlifowaniem wlotu jest bardzo trudna, ponieważ dostęp i możliwości szlifowania są mocno ograniczone. Najlepszym rozwiązaniem w tej sytuacji jest własnoręczne wykonanie pokryw zabezpieczających wloty powietrza przed dostaniem się do nich ciał obcych i przyklejenie ich na wloty, maskując tym samym niedoskonałości naszego elementu. Zarówno wloty powietrza jak i wnęki podwozia przyklejamy do dużego elementu stanowiącego połączenie obu skrzydeł i dolnej części kadłuba. Tak przygotowaną część płatowca możemy teraz wpasować pomiędzy wcześniej sklejone połówki kadłuba. Do zakończenia tego etapu budowy pozostało jeszcze przykleić stożek nie zapominając w tym miejscu o wypełnieniu go odważnikiem dla dociążenia części dziobowej Typhoon-a. Kolejnym elementem czekającym na montaż jest „garb” biegnący od nasady statecznika pionowego do kabiny pilota. W skład wspomnianego elementu wchodzi hamulec aerodynamiczny, który jest drugim słabym punktem tego modelu. Próba wykonania hamulca w położeniu schowanym wiąże się z koniecznością szpachlowania szczelin i nierówności pomiędzy hamulcem, a grzbietem płatowca. Po zaszpachlowaniu wspomnianych niedokładności trzeba odnowić linie podziałowe zaznaczając kształt hamulca. Innym rozwiązaniem jest po prostu wykonanie tego elementu w pozycji otwartej i wszystkie kłopoty znikają.  

 

   Samolot Eurofighter Typhoon zbudowany został w układzie „kaczki” czyli ster wysokości znajduje się w dziobowej części kadłuba przed skrzydłem. Skrzydła wyposażone są w powierzchnie sterowe na krawędzi spływu. Producent wykonał wspomniane powierzchnie sterowe, jako jeden element wraz ze skrzydłem. Nie oznacza to, że nic się nie da zrobić. Wręcz przeciwnie odcięcie czterech powierzchni sterowych i przymocowaniu ich w pozycjach lekko wychylonych dodaje uroku tej wspaniałej maszynie. Przed przyklejeniem górnych powierzchni skrzydeł należy pamiętać o wywierceniu otworów w miejscach gdzie przewidziane są belki na uzbrojenie.

 

   Do ukończenia modelu pozostało uzupełnić go w podwozie, uzbrojenie i drobne elementy na powierzchni płatowca, takie jak chwyty powietrza, oświetlenie antykolizyjne i różnego rodzaju anteny.

 

   Reasumując model przeznaczony jest dla modelarzy posiadających pewne doświadczenie w sklejaniu modeli plastikowych. Składa się bardzo przyjemnie i nie stwarza większych problemów. Wspomniane dwa mankamenty nie mają większego wpływu na efekt końcowy. Gotowy model prezentuje się bardzo ciekawie i powinien znajdować się w kolekcji  każdego modelarza interesującego się współczesnym lotnictwem wojskowym.

 

Dariusz Jakubczak

Eurofighter Typhoon REV-04568
 
 
 
 

Eurofighter Typhoon REV-04568

Eurofighter Typhoon REV-04568
 
 
 
 

Eurofighter Typhoon REV-04568

Eurofighter Typhoon REV-04568
 
 
 
 

Eurofighter Typhoon REV-04568

Eurofighter Typhoon REV-04568
 
 
 
 

Eurofighter Typhoon REV-04568

Eurofighter Typhoon REV-04568
 
 
 
 

Eurofighter Typhoon REV-04568

Eurofighter Typhoon REV-04568
 
 
 
 

Eurofighter Typhoon REV-04568

Eurofighter Typhoon REV-04568
 
 
 
 

Eurofighter Typhoon REV-04568

Eurofighter Typhoon REV-04568
 
 
 
 

Eurofighter Typhoon REV-04568